Trygghetslarm och nyckelfritt lås inom hemtjänsten
Här hittar du som hemtjänsttagare information om vad som gäller kring trygghetslarm och nyckelfria lås.
Trygghetslarm – vad innebär det?
Trygghetslarm är ett biståndsbeslut för dig som har behov av att kunna tillkalla hjälp under dygnet. Trygghetslarmet är ett lån från Sundsvalls kommun. Alla larm besvaras dygnet runt av en larmoperatör, operatören kontaktar i sin tur din ansvarige hemtjänstutförare.
När ska jag använda mitt trygghetslarm?
Du ska enbart använda ditt trygghetslarm för att påkalla hjälp vid ett oförutsett hjälpbehov som exempelvis fall i hemmet eller sjukdom. Trygghetslarmet ska inte ersätta hemtjänstinsatser som kan planeras in. För att ansöka om utökade hemtjänstinsatser kontakta Mottagningsgruppen Vård- och omsorgsförvaltningen.
Om att provlarma med ditt trygghetslarm
Du som har ett trygghetslarm ska själv provlarma en gång i månaden, för att säkerställa att det fungerar. Tryck på din personliga larmknapp och vid svar från larmoperatören uppge att det är ett provlarm. Om du inte kan göra detta själv kommer du att få hjälp av din hemtjänstutförare. Om du reser bort eller hamnar på sjukhus är det viktigt att du meddelar detta till din hemtjänstutförare. Lämna alltid trygghetslarmets basenhet inkopplad med elsladden i eluttaget för att larmet ska ha full funktion.
Behöver du inte ditt trygghetslarm längre?
När eller om du inte längre behöver larmet ska det återlämnas till Sundsvalls kommun, kontakta då Mottagningsgruppen Vård- och omsorgsförvaltningen eller din hemtjänstutförare.
Vill du veta mer om trygghetslarm?
Kontakta din hemtjänstutförare eller Mottagningsgruppen Vård- och omsorgsförvaltningen
Nyckelfritt lås för hemtjänsten – vad innebär det?
Det innebär att din hemtjänstutövare kan låsa upp din ytterdörr med hjälp av en applikation i mobiltelefon som de använder i arbetet. Du som är hemtjänstkund får ett låsvred monterat på insidan av din ytterdörr av en behörig tekniker. För att hemtjänsten ska kunna komma in i din bostad får du inte låsa med sjutillhållarlås, säkerhetskedja eller innerdörrar.
Du använder din egen nyckel som vanligt.
Personalen loggar in i en applikation (app) på sin mobiltelefon och kan via den öppna låset på din ytterdörr.
Säker med nyckelfritt
Endast personal, godkänd av kommunen, kan öppna låset. Det kan bara ske när personalen står precis utanför din dörr.
Det finns flera fördelar med nyckelfritt lås:
- Hemtjänstpersonal kan komma snabbare till dig när du larmar (om du har trygghetslarm).
- Minskat bilresande när personal ska besöka dig.
- Hemsjukvården kan besöka dig snabbare dygnet runt.
- Det nyckelfria låset registrerar vem som besökt dig och när, vilket är en kvalitetssäkring för både dig och personalen.
- Nycklar kan inte tappas bort av personal.
Montering av nyckelfritt lås
En tekniker från Sundsvalls kommun kontaktar dig för att boka tid för installation av det nyckelfria låset på din ytterdörr. Då har du möjlighet att ställa ytterligare frågor.
Behörig tekniker tar kontakt med dig via telefon för att boka tid för montering efter att biståndshandläggaren fattat beslut om hemtjänstinsatser.
Portlås
I vissa fall kan vi behöva installera ett portlås om inget nyckelfritt alternativ finns. Portlåset är godkänt av försäkringsbolagen och ändrar inte befintligt skalskydd. Det installeras diskret innanför porten och aktiveras när hemtjänstpersonalen knackar lätt på dörren. Det påverkar inte det vanliga låssystemet, de boende använder det vanliga låssystemet.
Kommunen betalar portlåset i sin helhet, inklusive installation, service och underhåll. Det blir ingen åverkan på dörren och vi återställer den i ursprungsskick om hemtjänstinsatserna upphör. Vi har skickat ut en blankett till fastighetsägare, hyresvärdar och bostadsföreningar om medgivande till installation av portlås. De ansvarar för att skicka in blanketten i de fall det är aktuellt.
Varför har kommunen infört Phoniro?
Det underlättar hemtjänstpersonalens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på en stor mängd nycklar, eftersom de i fortsättningen kan öppna med hjälp av en kod i mobiltelefonen.
Phoniro registrerar också vem som var där, hur länge personen var där. Det innebär en bättre kontroll av att du får din hjälp enligt beslutet. Större trygghet och säkerhet för både dig och personalen alltså.
Kostar det något för mig?
Nej, det kommer inte att kosta dig någonting.
Påverkar det min hemförsäkring?
Nej, Phoniro förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen, vilket är extra viktigt om man har ett säkerhetslås på dörren.
Hur lång tid tar monteringen?
Det är enkelt att montera Phoniro, det tar som regel bara 10 minuter. Montören kommer också att smörja upp låscylindern i din dörr så om allt går som det ska är arbetet klart på 15-20 minuter.
Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer hem till mig?
Montören kommer att visa en legitimation där det står att han är anställd av Sundsvalls kommun för att utföra detta arbete.
Blir det någon åverkan på min dörr?
Nej det blir ingen åverkan på dörren.
Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?
Nej låscylindern byts inte. Bara vredet byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.
Passar Phoniro på alla dörrar?
Phoniro passar på mer än 95% av alla dörrar. Phoniro kan monteras på låskistor som normalt anses som svåra. Till exempel Assa 560, Assa 8765, Assa 310, samt Assa 2000 Evo säkerhetslås.
Vad händer om personalen tappar sin telefon?
Då spärras telefonen omgående och blir helt obrukbar.
Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?
Nej, endast den personal som är planerad att gå till dig för dagen har tillgång till ditt lås.
Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltelefonen?
Phoniro har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med Phoniro krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning.
Kommer jag att få tillbaka mina nycklar från hemtjänsten sedan jag fått det elektroniska låssystemet?
Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhets skull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.
Vad händer om jag flyttar, byter hemtjänstutförare eller säger upp min hemtjänst?
Då återställer en montör från Sundsvalls kommun ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.
Blir det någon skillnad för mig som jag bör tänka på när jag använder låset?
Nej ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel precis som vanligt
Hur ofta måste batterierna i Phoniro bytas och vem gör det?
Phoniro drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. Systemet varnar cirka två månader innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av personal från Sundsvalls kommun.
Kontakt
Mottagningsgruppen Vård- och omsorgsförvaltningen
Om ett akut behov av insatser uppkommer under helg/kväll/natt ringer du 1177 och begär att få kontakt med tjänstgörande distriktssköterska i Sundsvalls kommun.
-
Telefon:
-
E-post:
-
Adress:
Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall
-
Öppettider:
Måndag-tisdag och torsdag-fredag 08.30-11.00
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Omsorg och hjälp
- Anmälan till informationsträff för att bli god man och förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om förvaltarfrihetsbevisLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om uttag från överförmyndarspärrat kontoLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om bostadssocialt hyreskontraktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnadLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om LSS-insatserLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till försäljning av fastighet, bostadsrätt eller tomträttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Avgiftsberäkning för hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bli god man eller förvaltare - lämna en intresseanmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Entledigande god man/förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Förteckning ställföreträdarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Inkomst- och bostadsförfråganLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan för frivilligt socialt arbeteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nära vård, utvecklingsidéer och projektLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Omprövning av förvaltarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Oro för barn - anmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Provberäkna ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse för ställföreträdare för omyndigaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse ställföreträdare för vuxnaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sök utförare av hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- UtförarportalenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster