Betala parkering
OBS! Från 1 juli minskas antalet parkeringsautomater i Sundsvall.
På Sundsvalls kommuns parkeringar kan du köpa din biljett och betala med antingen Parkster-appen, skicka ett sms, ringa in till talsvar eller med betalkort i en av våra biljettautomater.
I dag används de flesta av våra parkeringsautomater sällan och 96 % av all parkeringsbetalning redan sker med mobilen. Samtidigt står vi inför omfattande och dyra tekniska uppgraderingar av automaterna. Därför har vi beslutat att prioritera smartare – och följer nu utvecklingen som redan genomförts i många andra svenska städer.
Bakgrunden till förändringen är en teknisk uppgradering som skulle ha krävts senast juli 2025 – en åtgärd som skulle ha kostat upp till 1,5 miljoner kronor. Istället för att satsa på nya eller uppgraderade parkeringsautomater väljer vi att gå i samma riktning som många andra svenska städer: digitalisering.
De 12 parkeringsautomater som blir kvar efter 1 juli kommer finnas på flera av kommunens större ytparkeringar och i parkeringshus – exempelvis på Nytorget, Fisktorget, Balder och City-P. Parkeringsautomaterna kommer att bytas ut eller uppgraderas till ny teknik. Fysiska pappersbiljetter kommer inte att finnas – all betalning sker digitalt direkt i automaten.
Fakta i korthet:
- Antal automater minskas: från 36 till 12
- När? 30 juni släcker vi ner och täcker över de aktuella parkeringsautomaterna. Från 1 juli kommer alla parkeringsautomater som ska tas bort vara nedsläckta
- Var finns automater kvar? På flera av kommunens större ytparkeringar och i parkeringshus. Där går det att betala med kort i parkeringsautomat.
- Hur betalar man annars? Med mobilen via Parksters app, sms eller telefonbetalning/talsvar.
- Varför görs detta? Låg användning, höga kostnader och teknisk utrustning i behov av uppgradering
Frågor och svar om borttagandet av parkeringsautomater i Sundsvalls
Med fokus på vad förändringen innebär från 30 juni och hur medborgare kan betala sin parkering.
- Varför tas parkeringsautomater bort?
De används väldigt lite – färre än 5 % av alla parkeringar betalas i parkeringsautomat idag. Samtidigt är de dyra att underhålla och uppgradera. Det skulle kosta upp till 1,5 kronor att uppgradera alla, vilket inte är rimligt när så få använder dem.
- Varför inte bara ut parkeringsautomaterna till nya eller uppgradera dem?
Uppgradering eller byte av varje automat är dyrt – upp till 1,5 miljoner kr totalt. När så få använder dem, är det bättre att satsa på digitala lösningar.
- När slutar automaterna att fungera?
Den 30 juni 2025 släcks majoriteten av parkeringsautomaterna ner. Efter det går det inte längre att betala i dem. Efter detta datum kommer ett antal parkeringsautomater att finnas kvar och gå att använda för betalning. Dessa är antingen uppgraderade eller av annat fabrikat än den variant som slutar fungera 1 juli.
- Går det fortfarande att parkera på samma platser?
Ja! Ingen parkering försvinner – bara sättet att betala ändras. Du kan stå kvar på samma platser som tidigare, men behöver använda din mobiltelefon för att betala parkeringen.
- Hur betalar jag min parkering efter 1 juli?
Du betalar enkelt via:
- Parkster-appen
- SMS-betalning (instruktioner finns på skyltar) eller telefon/talsvar
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ett fåtal kvarvarande automater med kortbetalning (utan pappersbiljett)
- Var finns de automater som blir kvar?
Det kommer att finnas några parkeringsautomater kvar där det går att betala med kort. Dessa parkeringsautomater kommer främst att finnas på vissa större ytparkeringar och i parkeringshus, som exempelvis:
- Nytorget
- Fisktorget
- Barkskeppet
- Parkeringshuset City-P
- Parkeringshuset Balder
- Parkeringshuset Magasinet
- Parkeringshuset Stuvaren
- Får jag en fysisk pappersbiljett i de automater som finns kvar efter 1 juli?
Nej. Alla automater är digitala – du får ingen pappersbiljett. Parkeringsvakten ser i systemet att du har betalat.
- Jag har inte mobil – hur gör jag då?
Det finns fortfarande parkeringsautomater med kortbetalning på vissa platser. Välj att parkera på en sådan ytparkering eller i ett parkeringshus där det finns parkeringsautomater kvar. I parkeringskartan finns ett lager som visar var det finns parkeringsautomater.
- Vad händer med de gamla automaterna?
De släcks ner och tas bort. På varje automat som berörs och kommer att tas bort sätts en tydlig informationslapp upp med instruktioner om hur du betalar framöver.
- Hur många parkeringsautomater tas bort?
Vi går från 36 automater till 12. Totalt tas alltså 24 parkeringsautomater bort.
- Varför tas just dessa automater bort och inte alla?
De som används minst tas bort. Automaterna som används oftare, till exempel i parkeringshus och på större ytparkeringar, behålls.
- Hur vet jag vilka automater som är kvar?
En karta över kvarvarande automater kommer att finnas på sundsvall.se/parkering. Vi sätter upp informationsskyltar på alla parkeringsautomater som kommer tas bort. Resterande parkeringsautomater finns kvar tills vidare.
- Kommer det att kosta mer att parkera nu?
Nej. Priset för att parkera påverkas inte av att parkeringsautomaterna tas bort.
- Måste jag ha en smartphone för att kunna betala parkering?
Nej. Du kan också betala via sms från en vanlig mobiltelefon.
- Finns det hjälp att få om jag inte förstår hur mobilbetalning fungerar?
Ja! Du kan också kontakta vårt kontaktcenter Kontakt Sundsvall för att få hjälp: 060-19 10 00 / kontaktcenter@sundsvall.se
- Kan jag fortfarande betala med kort?
Ja – men bara i de kvarvarande automaterna, som finns i vissa ytparkeringar och i parkeringshus. Där kan du betala med kort direkt i automaten (utan biljettutskrift).
- Vad händer om jag försöker betala i en avstängd automat?
Parkeringsautomaten kommer vara övertäckt och nedsläckt så det kommer inte att gå. Det kommer finnas information där hur du istället kan betala din parkering.
- Vad gör kommunen med de gamla automaterna?
De tas bort helt. Kommunen avslutar också samarbetet med den tidigare leverantören.
- Hur påverkar det här tillgängligheten för äldre eller personer utan smartphone?
Vi behåller parkeringsautomater där behovet är störst, och ger tydlig information om var de finns. Dessutom finns andra betalsätt som sms, och vi ser till att det finns hjälp på plats under övergången.
Starta, förläng eller avsluta biljettiden på distans och betala endast för den tid du står parkerad. Betalning sker månadsvis i efterskott via pappersfaktura, e-postfaktura eller automatiskt via anslutet kontokort. Du kan även köpa dag- eller veckobiljetter i de zoner där det finns tillgängligt. Tryck bara på “Långtidsbiljetter” efter att du har sökt upp rätt zonkod, välj önskad längd och starta din biljett. Långtidsbiljetten går inte att avsluta i förtid.
Besök Parksters hemsida för mer information, byte av betalmetod samt allmänna villkor.
Parkster hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ladda ner appen Parkster i din app-butik
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Börja med att skapa ett användarkonto genom att följa instruktionerna i appen.
- När du är inloggad söker du sedan upp önskad zonkod via kartan, listan eller zonkoden. Välj registreringsnummer och starta din biljett!
Om du inte har en smartphone eller inte vill ladda ned appen kan du istället köpa biljett via SMS. SMS-biljetten är giltig först efter att du har mottagit svarskvitto via SMS.
Starta, förläng samt avsluta biljettiden på distans och betala endast för den tid du står parkerad. Betalning sker månadsvis i efterskott via pappersfaktura, e-postfaktura eller automatiskt via anslutet kontokort. Besök Parksters hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för mer information, byte av betalmetod samt allmänna villkor.
Med Parksters sms-tjänst kan du parkera enkelt via sms. Du behöver inte skapa något konto och du betalar parkeringen i efterhand via vald betalmetod.
För att starta parkeringen:
- Skicka ett SMS till telefonnummer: 070- 713 14 15.
- Smset måste innehålla följande information för att parkeringen ska startas:
ZONKOD REGISTRERINGSNUMMER PERSONNUMMER
Exempel: 12345 ABC123 7106061325
Zonkoden som gäller för det område där du vill parkera syns på gröna informationstavlor som både finns intill biljettautomater och på vissa stolpar under vanliga parkeringsskyltar.
För att din sms-parkering ska vara giltig behöver du försäkra dig om att du har fått ett svarskvitto till din mobil. Nästa gång behöver du inte skicka ditt personnummer, det behöver vi bara vid din första parkering. Från din andra parkering behöver vi bara zonkod och registreringsnummer.
Betala i slutet av månaden. Alla dina parkeringar samlas på en faktura.
För att förlänga parkeringen:
- Skicka ordet ”Förläng” till 0707-13 14 15.
Exempel: Förläng
När du har fått en bekräftelse via sms med en ny sluttid är din parkering förlängd och du kan fortsätta förlänga din parkering så många gånger du behöver. Skulle du vilja avsluta din parkering utan att ha utnyttjat din förlängning går det såklart precis lika bra.
För att avsluta parkeringen gör du så här:
- Skicka ordet "Avsluta" till samma telefonnummer som innan, 0707-13 14 15.
Exempel: Avsluta
När du har avslutat din parkering får du ett sms som bekräftar att din parkering är avslutad. Då får du också en trevlig översikt som sammanfattar total parkeringstid och kostnad.
För att reglera automatisk stopptid gör du så här:
Man kan inte komma ihåg allt. Som att avsluta sin parkering, till exempel. Därför har Parksters sms-parkering ett inbyggt skydd som gör att varje parkering får en automatisk stopptid. Stopptiden står alltid med på sms-bekräftelsen som du får när du parkerar. Den finns för att du inte ska råka ut för att betala i dygn tills du kommer på den där sms-parkeringen igen.
När stopptiden är på väg att gå ut får du ett sms som informerar om just detta. Då kan du antingen välja att skicka ”Förläng” ifall du vill ha kvar parkeringen, eller låta den gå ut automatiskt.
Om du vill ändra din automatiska stopptid kan du göra det genom att skicka zonkod, registreringsnummer och antal timmar (3 i exemplet nedan) som du vill ha i stopptid till 0707-13 14 15.
Exempel: 12345 ABC123 3
Vill du ändra din stopptid igen, gör du bara på samma sätt en gång till. Du är heller inte bunden till din stopptid, du kan alltid förlänga eller avsluta din parkering precis när du behöver.
För att starta långtidsparkering gör du så här:
Skicka ordet ”DAG”, ”VECKA” eller ”MÅNAD” ihop med zonkod, registreringsnummer och personnummer till 0707-13 14 15 för att starta en långtidsparkering.
Exempel: MÅNAD 12345 ABC123 7106061325
Tänk på att långtidsparkering bara går att genomföra på vissa parkeringsplatser. När du fått bekräftelse via SMS vet du att din parkering är giltig.
För att skapa abonnemang hos Parkster gör du så här:
Med ett abonnemang kan du låta din månadsbiljett förnyas automatiskt. För att skapa ett abonnemang behöver du en redan giltig månadsbiljett.
Skapa ditt abonnemang genom att skicka ordet ”MA” till 0707-13 14 15.
Exempel: MA
När du har fått en bekräftelse är ditt abonnemang skapat. Framöver kommer abonnemanget automatiskt att köpa en ny månadsbiljett åt dig när den gamla löper ut.
Avbryt ditt abonnemang genom att skicka ordet ”AVBRYT” till 0707-13 14 15.
Exempel: AVBRYT
För att betala via talsvar, ring 010-199 26 16.
Med ett litet telefonsamtal kan du enkelt parkera via talsvar. Innan du gör din första talsvarsparkering behöver du registrera dig som Parkster-parkerare. Efter det kan du talsvarsparkera precis när du vill.
För att använda talsvar behöver du ha ett aktivt Parksterkonto. Registrera dig här Länk till annan webbplats. för talsvar så är du snart igång.
För att starta parkering:
Så här gör du:
- Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen. Zonkoden som gäller för det område där du vill parkera syns på gröna informationstavlor som både finns intill biljettautomater och på vissa stolpar under vanliga parkeringsskyltar.
- Ring 010-199 26 16.
- Efter telefonsamtalet är din parkering startad. När din parkeringstid är på väg att gå ut får du ett SMS som berättar det. Då kan du välja att förlänga den på samma sätt som du startade den, eller låta den gå ut om du inte behöver den längre.
För att avsluta parkering:
Så här gör du:
- Ring 010-199 26 16.
- Efter samtalet är din parkering avslutad.
Betala parkering med kort i biljettautonat
I våra parkeringsautomater kan du betala med bensinkort eller bankkort.
Följande kort kan användas på våra automater: Preem, OKQ8, Shell, ST1, Volvo, Circle k, Visa och Mastercard.
I de biljettfria automaterna behöver du bara gå till biljettautomaten en gång, du behöver alltså inte gå tillbaka till bilen med biljett eller kvitto. I automaten registrerar du din bils registreringsnummer och betalar enkelt med betalkort. Önskar du kvitto kan du få detta till din telefon via mail eller sms.
Kommer du tillbaka före vald sluttid har du möjlighet att avsluta din parkering i förtid i biljettautomaten, du betalar då endast för den tid du parkerat. Du avslutar din parkering tidigare genom att följa anvisningarna på betalautomaten. Om du använder Parkster kan du enkelt avsluta eller förlänga din parkering direkt i appen.
Se på kartan var biljettautomaterna finns
Kartan visar var det finns utplacerade parkeringsautomater samt de olika färgade avgiftsområdena som finns för parkering.
I Matfors och i Skönsbergs centrum gäller p-skiva på vissa parkeringar.