Skopet: Nya skoldirektören Anna-Karin trivs bäst med grupparbete

Mitt i höstterminen klev Anna-Karin Mäntylä på jobbet som skoldirektör. Den tidigare läraren och rektorn – som hunnit påbörja en treårig ”eriksgata” på Sundsvalls förskolor och skolor – beskriver sig som en lagspelare. ”Ska jag gå fort går jag helst själv. Men om jag ska gå långt vill jag gå tillsammans med andra”, säger hon.
En större kommun längs Norrlandskusten. Det stod högt på önskelistan när Anna-Karin Mäntylä, efter en lång karriär inom skolvärlden, kände sig redo för nästa steg.
– Jag och min man hade bestämt oss för att flytta norrut igen. Jag älskar att åka skidor både på längden och utför, förklarar Anna-Karin Mäntylä som är uppvuxen i Norrbotten.
Hon kommer närmast från rollen som utbildningschef i tidigare hemstaden Nykvarn i Södermanland. Nu är det hus i Njurunda som gäller.
Att valet föll på Sundsvall beror även på att det finns en gemensam ledningsgrupp för förvaltningen, vilket inte är fallet överallt.
– Jag är en teamspelare. Genom att addera olika bilder kan man ta bra gemensamma beslut, säger Anna-Karin Mäntylä som sedan början av oktober är skoldirektör i Sundsvall.
Vad ser du som de största utmaningarna?
– Elevresultaten, vi behöver se till att alla kan nå sin fulla potential. Eleverna är hos oss i nästan 20 år, och vi ska ha det långa perspektivet. Skolan bygger samhället. För att Sundsvall ska växa behöver vi ha en utbildning som är attraktiv och underlättar kompetensförsörjningen.
Och hur når vi dit?
– Det har redan gjorts mycket bra och vi har goda förutsättningar, men Sundsvall har inte lyckats göra de stora förflyttningarna ännu. Därför är det viktigt att det systematiska kvalitetsarbetet utvecklas. Vi ska se vad varje skolenhet och varje klassrum behöver, det går inte att ge ”samma medicin” till alla. I det här arbetet behöver vi ha alla med oss: lärare, rektorer och skolledare.
När det gäller de ekonomiska utmaningarna gäller det att göra det bästa möjliga med de resurser vi har, enligt Anna-Karin Mäntylä.
– Man har gjort ett jättestort arbete ute i verksamheterna med att kapa kostnader, det stora jobbet är gjort. Samtidigt behöver vi hela tiden se över kostnaderna och jämföra oss med andra kommuner.
Friskolorna står ofta i skottgluggen när man pratar om den kommunala skolans utmaningar. Anna-Karin Mäntylä är mer försiktig:
– Så länge friskolorna levererar bra resultat är det bra för Sundsvalls utveckling. Vi ska inte vara så bekymrade utan koncentrera oss på att utveckla vårt, säger hon.
Den första tiden som skoldirektör har hon ägnat åt att lära känna organisationen. Hon har också gjort de första av en lång rad besök ute på skolorna.
– Jag har en treårsplan för att inte tappa kontakten med klassrummet: att besöka alla förskolor, grundskolor och gymnasieprogram. Om vi i ledningen inte lyssnar på de som jobbar närmast eleverna, fattar vi fel beslut, säger Anna-Karin Mäntylä.
Att hon utbildade sig till lärare i matematik, naturvetenskap, teknik beror på en kärlek till ämnena, förklarar Anna-Karin Mäntylä, som främst undervisat på högstadiet.
– Än i dag identifierar jag mig som lärare och förstår den komplexa värld de agerar i.
Som lärare drevs hon av att försöka göra saker bättre och det kändes därför naturligt att utbilda sig till rektor.
Första skolledarjobbet var en kombinerad tjänst som förskolechef och rektor, därefter blev hon rektor på en högstadieskola.
– Vi hade rätt stora underskott och lite trötta medarbetare. Dessutom öppnade en friskola i närheten och det var lite av känslan ”duger vi inte längre…?” Jag satte mig med personalen och tillsammans tydliggjorde vi vilken bra verksamhet vi erbjöd och satsade ännu mer på goda relationer med elever och föräldrar. Det stärkte oss på alla sätt.
Hon har även arbetat som projektledare på Skolverket för en satsning på att lyfta naturvetenskap och matematik.
– Jag fick träffa lärare och rektorer från hela Sverige och lärde mig otroligt mycket. Men när projektet var slut valde jag också att lämna.
Hon har sedan dess arbetat som skolchef och med kvalitetsfrågor på flera kommuner i Mälardalen, på pendlingsavstånd från hemmet i Nykvarn.
Förutom att åka skidor gillar hon att träna och är en erfaren instruktör för olika gruppträningspass. Och här kommer kärleken till teamet igen.
– Det är så roligt att träna tillsammans med andra. Med gruppen kan jag vara helt i nuet och rensa tankarna. Går jag ut och promenerar själv får jag inte alls samma återhämtning.
Text: Olof Axelsson
Foto: Anna Grahn
Senast ändrad: , klockan
Fler nyheter
-
22 november 2023
14:14
Brandmannen från Sundsvall är ny vallachef för längdlandslaget
Ledarskapsutbildningen från Medelpads räddningstjänst spelade en nyckelroll när Anders Svanebo fick nya jobbet som vallachef för Skidförbundet.
-
8 november 2023
16:05
Nytt hjälpmedel i hemtjänsten räddar ryggar
Att hjälpa en person som ramlat upp igen är ingen höjdare för ryggen.
-
25 oktober 2023
11:03
Sundsvalls bibliotek har tre utgivna författare
På Sundsvalls bibliotek finns hela tre utgivna författare bland personalen. Skopets Ingela Hofsten samlade dem för ett litet samtal om deras skrivande.
-
20 oktober 2023
15:14
Stjärnmärkning från Svensk demenscentrum lyfter arbetet på Stödes särskilda boenden
Stjärnmärkning ger personal på särskilda boenden möjligheter att utveckla arbetet kring demens. – Det betyder jättemycket. Vi behöver hela tiden utveckla oss och refle[...]
Fler nyheter
-
22 november 2023
14:14
Brandmannen från Sundsvall är ny vallachef för längdlandslaget
Ledarskapsutbildningen från Medelpads räddningstjänst spelade en nyckelroll när Anders Svanebo fick nya jobbet som vallachef för Skidförbundet.
-
8 november 2023
16:05
Nytt hjälpmedel i hemtjänsten räddar ryggar
Att hjälpa en person som ramlat upp igen är ingen höjdare för ryggen.
-
25 oktober 2023
11:03
Sundsvalls bibliotek har tre utgivna författare
På Sundsvalls bibliotek finns hela tre utgivna författare bland personalen. Skopets Ingela Hofsten samlade dem för ett litet samtal om deras skrivande.
-
20 oktober 2023
15:14
Stjärnmärkning från Svensk demenscentrum lyfter arbetet på Stödes särskilda boenden
Stjärnmärkning ger personal på särskilda boenden möjligheter att utveckla arbetet kring demens. – Det betyder jättemycket. Vi behöver hela tiden utveckla oss och refle[...]