Nytt Kontaktcenter ska göra det enklare att komma i kontakt med kommunen

Förbättrad service och enklare hantering av ärenden i kommunen. Det säger Kommunfullmäktige ja till under måndagen då förslaget att inrätta ett Kontaktcenter klubbades igenom.
Under måndagens kommunfullmäktige så klubbades förslaget om ett nytt Kontaktcenter i Sundsvalls kommun igenom. Ett Kontaktcenter ska ge medborgaren direkt hjälp, där det är möjligt. Erfarenheter från andra organisationer visar att minst 70 % av alla inkommande ärenden kan lösas av Kontaktcenter redan vid första kontakt.
Kommunens växel tar emot cirka 12 000 externa samtal varje månad. Många av de kontakter som sker handlar om rena informationsfrågor, vägledning och guidning kring våra tjänster. Bara de frågor som behöver specialistkompetens ska lotsas vidare.
– Genom att låta Kontaktcenter ta hand om enkla ärenden så får specialisterna i våra förvaltningar och bolag mer tid för handläggning av mer komplicerade ärenden, säger Emelie Holmlund, sektionschef för Strategi och styrning, Sundsvall kommun.
Underlättar medborgarmöten och enklare hantering av ärenden
Nästan hälften av Sveriges kommuner jobbar idag med ett Kontaktcenter. Det ökar möjligheten till självservice och bidrar till att medborgarna kan använda den kanal som passar dem - till exempel webb, chatt eller telefon.
– Med ett Kontaktcenter kan vi i Sundsvalls kommun erbjuda en enhetlig och jämlik service dygnet runt i hela kommunen, säger Lennart Andersson, biträdande kommundirektör, Sundsvalls kommun.
Införande sker under 2024
Planen är att utreda förutsättningarna för ett Kontaktcenter under 2023, för att sedan successivt gå över till att införa under 2024. Arbetet omfattar i en första fas alla nämnder och i nästa steg de kommunala bolagen.
Inledningsvis fokuserar Kontaktcenter på den externa servicen mot medborgare, företag och föreningar.
Senast ändrad: , klockan