Trygghetslarm
Ett trygghetslarm kan göra att det känns säkrare att vara i hemmet både natt och dag. Du kan snabbt få kontakt med personal alla tider på dygnet.
Trygghetslarm – vad innebär det?
Trygghetslarm är ett biståndsbeslut för dig som har behov av att kunna tillkalla hjälp under dygnet. Trygghetslarmet är ett lån från Sundsvalls kommun. Alla larm besvaras dygnet runt av en larmoperatör, operatören kontaktar i sin tur din ansvarige hemtjänstutförare.
Du blir uppringd när du larmar
Larmet består av två delar, en larmklocka och en trygghetstelefon. Larmklockan bär du runt handleden eller i ett band runt halsen. Trygghetstelefonen har en högtalarfunktion. De digitala trygghetslarmen har ingen koppling till din hemtelefon eller mobiltelefon utan fungerar helt fristående, du kan alltså vara utan telefon och ändå ha ett trygghetslarm.
Larmpersonal kommer hem till dig
När du trycker på larmknappen ringer du automatiskt upp en larmcentral. Där finns personal som svarar dygnet runt. När du larmat kontaktar larmcentralen hemtjänstpersonal som åker hem till dig.
När ska jag använda mitt trygghetslarm?
Du ska enbart använda ditt trygghetslarm för att påkalla hjälp vid ett oförutsett hjälpbehov som exempelvis fall i hemmet eller sjukdom. Trygghetslarmet ska inte ersätta hemtjänstinsatser som kan planeras in. För att ansöka om utökade hemtjänstinsatser kontakta Vård- och omsorgsförvaltningen.
Om att provlarma med ditt trygghetslarm
Du som har ett trygghetslarm ska själv provlarma en gång i månaden, för att säkerställa att det fungerar. Tryck på din personliga larmknapp och vid svar från larmoperatören uppge att det är ett provlarm. Om du inte kan göra detta själv kommer du att få hjälp av din hemtjänstutförare. Om du reser bort eller hamnar på sjukhus är det viktigt att du meddelar detta till din hemtjänstutförare. Lämna alltid trygghetslarmets basenhet inkopplad med elsladden i eluttaget för att larmet ska ha full funktion.
Behöver du inte ditt trygghetslarm längre?
När eller om du inte längre behöver larmet ska det återlämnas till Sundsvalls kommun, kontakta din hemtjänstutförare eller Vård- och omsorgsförvaltningen
Vill du veta mer om trygghetslarm?
Kontakta din hemtjänstutförare eller Vård- och omsorgsförvaltningen
Nyckelfria lås för alla beviljade insatser
Sedan 2012 finns ett politiskt beslut om nyckelfri låshantering för samtliga hemtjänstutförare och hemsjukvården för att minimera hantering av fysiska nycklar. Gäller vid alla typer av beviljade insatser hos dig.
Aktuell kostnad
Trygghetslarm/GPS larm
- 301 kronor per månad.
- Inget avdrag görs vid frånvaro.
Du ansöker om trygghetslarm här
Kontakt
Kontakt Sundsvall
Om ett akut behov av insatser uppkommer under helg/kväll/natt ringer du 1177 och begär att få kontakt med tjänstgörande distriktssköterska i Sundsvalls kommun.
Telefon: 060-19 10 00
E-post: kontakt@sundsvall.se
Adress: Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall
Öppettider: Vardagar 8.00-17.00
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Omsorg och hjälp
- Anmälan till informationsträff för att bli god man och förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök/anmäl behov av Insatser inom vård och omsorgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om förvaltarfrihetsbevisLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om uttag från överförmyndarspärrat kontoLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om bostadssocialt hyreskontraktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnadLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om LSS-insatserLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till fördelning vid arvskifteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till försäljning av fastighet, bostadsrätt eller tomträttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till underårig att få bedriva näringLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Avgiftsberäkning för hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Entledigande god man/förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Förteckning ställföreträdarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Informationssamtal ansökanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Inkomst- och bostadsförfråganLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan för frivilligt socialt arbeteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Klagomål och synpunkter - Vård och omsorgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nära vård, utvecklingsidéer och projektLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Omprövning av förvaltarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Oro för barn - anmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Provberäkna ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse för ställföreträdare för omyndigaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse ställföreträdare för vuxnaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samarbetssamtal intresseanmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sök utförare av hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- UtförarportalenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster