Scenkonstarrangemang för förskola och grundskola
Sundsvalls Kulturskola har i uppdrag att arrangera scenkonst för barn och elever i Sundsvalls kommuns förskolor och grundskolor.
Detta görs enligt en fördelnings- och rättviseprincip för olika åldrar och skolor emellan. Oftast kommer eleverna till teaterkvarteren eller annan spellokal i Sundsvall. Ibland ges föreställningar hemma på den egna förskolan eller skolan. Vårt mål är att öka samverkan mellan förskola och skola, Sundsvalls Kulturskola och kulturlivet.
Skolkulturombud
Vi vänder oss till skolkulturombuden på förskolor och skolor med en inbjudan till en föreställning. Ombudens uppgift är svara ja eller nej inom angiven tid på erbjudandet för att så många elever som möjligt ska få tillgång till utbudet och att publikplatserna fylls.
DET STORA JULSPEKTAKLET
Teater SOJA, åk 5, januari
Följ med till Sundsvall anno 1917 och möt den föräldralösa flickan Märta, latrintömmare Krumme-Joona, sågverksdisponent Berg, madame Antoinette Toujours och många andra. Allt till musik av och med Ulrika Bodén och Göran Månsson.
TARRABAND
Tarabband och Nordiska Kammarorkesterns stråkmusiker, åk 6, januari.
Med Nadin Al Khalidis röst, texterna på arabiska samt bandets sound och samspel har Tarabband en trogen publik i Sverige och utomlands, speciellt i Mellanöstern. Tarabbands musik och texter bygger på mänskliga möten och situationer som sångerskan och textförfattaren Nadin Al Khalidi varit med om under senare år. Om glädje och sorg, utanförskap och sammanhang, där människors likheter oavsett var vi kommer ifrån blir tydliga. Historier om människor och livsöden som pågår parallellt i olika hörn av världen – i Malmö, i jordanska Wadi Rum-bergen, i irakiska Mosul, i Kairo och i Bagdad, där Nadin föddes och växte upp. Vi bär alla på en historia. I den här konserten möter Tarabband Nordiska Kammarorkesterns stråkmusiker i ett musikaliskt samarbete.
ROMEO OCH JULIA
Unga Klara, åk 9, januari.
Verona, sent 1500-tal. Tonåringarna Romeo och Julia är kära men fast i järngreppet av sina familjers ogrundade konflikter. I spelet mellan hat och kärlek leds de sedan mot det oundvikliga slutet.
Romeo & Julia är berättelsen om tonåringars kamp för rätten till en egen röst, i en värld av polarisering och nedärvt hat. Om den explosiva kraften hos unga och konsekvenserna av vuxenvärldens påtryckningar. Romeo & Julia är ett gästspel hos Teater Västernorrland. En samproduktion av Unga Klara och Helsingborgs Stadsteater, i samarbete med Dalateatern.
SNÖ
Dockteater Tittut, 5-åringar. februari
Vi får vi följa en renkalv som kommer bort från sin hjord. Rädd och vilse möter den några av alla de djur som håller till i fjällvärlden. De snabba hararna och rytmiska lämlarna förstärks med ljudeffekter och musik som för berättelsen framåt. Renkalven möter allt med stor nyfikenhet tills björnen kommer, stor och obeveklig men kanske något sömnig efter att ha legat i sitt ide. När vinter blir till vår och isen spricker fångas den lilla kalven till slut in och blir återförenad med sin hjord, nu med en öronmärkning som matchar de andras.
Ur ett storslaget fjällandskap med rikt djurliv och samiskans mer än 200 ord för snö; olika sorts snöande, snö som ligger på marken, flygig snö, klibbig snö, hård snö, blöt snö, isig snö, hämtar Tittut denna gång inspiration. Detta vackert vita landskap skapar fond till föreställningen SNÖ.
VAD HÄNDER EGENTLIGEN I NORDISKA KAMMARORKESTERN?
Nordiska Kammarorkestern, F-klass, hela terminen.
Eleverna komemr till Tonhallen och träffar först producenten som berättar om vad en orkester är. De får lära sig de olika instrumenten – och vad en konsert är för något. Sedan är det dags att gå in i konsertsalen och möta musikerna och deras instrument. Besöket avslutas med att eleverna lyssnar en liten stund när hela orkestern spelar.
STRUMPÄNGELN
Dotterbolaget, 5-åringar, mars.
En poetisk clownföreställning på de små barnens villkor.
En trumpen liten clown skall ta ner strumpor från klädstrecket alldeles själv, det är faktiskt mycket svårare än man kan tro. Som tur är kommer hjälp från oväntat håll, en Strumpängeln uppenbarar sig. Den ser inte alls ut som en ängel vid första anblick och verkar inte ens ha några vingar…
Strumpor är något som alla barn har erfarenhet av. Strumporna kan såklart sättas på och av, med mer eller mindre möda, de kan sorteras, och nylonstrumpor kan dras ut väldigt låååångt. De vardagliga stumporna blandas med klassisk musik. Detta blir tillsammans fonden för en berättelse om vänskap, om ditt och mitt, om att hjälpas åt och att till slut veckla ut sina vingar.
JOE HILL
Skottes musikteater, åk 8, mars.
Hur kom det sig att en fattig, rolig och musikalisk grabb i Gävle blev en kämpe för rättvisa, mötes- och yttrandefrihet, en inspiratör för arbetslösa och papperslösa i USA?
Berättelsen blir en musikalisk resa genom Joe Hills liv från uppväxten i Gävle till hans starka engagemang inom IWW fackliga rörelse i USA. Han visste hur han genom sina texter, sin humor och sin musik, både kunde medvetandegöra och mobilisera mängder av människor i kampen mot sin tids orättvisor - inte helt olika våra egna.
LORANGA, MASARIN OCH DARTANJANG
Teater Västernorrland, åk F-3, mars.
På en liten gård strax utanför byn bor Loranga, Masarin och Dartanjang i sin egen metropol, fylld av lek, galenskap och en hel del popmusik. Här är det sällan en lugn stund när tigrar, tjuvar, ugglor och en förrymd giraff hälsar på.
Men kan man verkligen leva sitt liv hur som helst?
Ja, det tycker i alla fall Loranga, även om Arga gubben hotar med polissak och morfar i fågelholken hintar om att det kanske vore bra att ha ett jobb ändå.
Kärlek och anarki driver denna musikaliska familjeföreställning om en underbar och eventuellt något dysfunktionell familj som får oss att fundera över vad som egentligen är rätt och viktigt här i livet.
Baserad på Barbro Lindgrens älskade barnboksklassiker.
DAGBOKSBLAD
Teater SOJA, åk 4, mars.
Pjäsen handlar om skeppsgossen Otto Sarkman som flytt kriget i den finska delen av Sverige och hamnat i Sundsvall på våren 1721. Strax därefter börjar rykten gå om ryska härjningar och bränningar av städer och byar längs norrlandskusten. Otto blir tvungen att ge sig av från Sundsvall och hamnar, på grund av diverse omständigheter, på olika platser i Västernorrland med nedslag i häxprocesser, hällristningar, linodling, sörkörare och hemvändande karoliner. Pjäsen är samtidigt en berättelse om en flyktingpojke som flyr till Sundsvall och sedan tvingas fly i det nya landet men som till slut finner en fristad och kan börja studera och så småningom bli lärjunge till självaste Carl von Linné!
KOLONISTERNA
Bobbi Lo productions, åk 7-9, april.
Nordens gemensamma historia går mer än tusen år tillbaka i tiden. Det har varit perioder av både vänskap och stridigheter, men vilket kolonialt arv och ansvar bär vi nordbor med oss?
KOLONISTERNA är en interaktiv dansföreställning som riktar ett kritiskt öga mot vårt gemensamma arv, som många helst glömmer och mot de koloniala strukturer som härskar i dag. Inbäddad i en satirisk atmosfär bevittnar och medverkar publiken i en studie i makt och maktmissbruk. KOLONISTERNA är en kaskad av koreografi, röst och musikaliskt samspel i en interaktiv kontext där fem dansare intar och erövrar scenen.
HUNDRATALS BARN I VILD KAMP
Riksteatern, åk 2-3, april.
Ett drömspel om sorg, minnen, fantasi och verklighet.
I Hundratals barn i vild kamp möter vi ett barn vars morfar har dött. På vägen hem från begravningen sitter barnet tryggt på pappans axlar då pappan plötsligt halkar på isen. Barnet ramlar av, men i stället för att slå i marken faller han vidare, ner i ett hav där han möter hundratals barn i vild kamp. Pjäsen är barnets egen sorgebearbetning av döden och föräldrarnas svek; de hade aldrig berättat att någon kunde dö. Hundratals barn i vild kamp är en visuellt maximalistisk föreställning, fylld med tvära kast och eftertänksam humor. I centrum står fantasin och den vilda leken, en dinosaurie och en jätte.
Instructions for a Teenage Armageddon
Riksteatern, åk 7-9, april.
Efter utsålda hus i London – nu kommer den drastiska monologen i en svensk översättning och iscensättning. En berörande, rapp och vansinnigt rolig coming-of-age story om en tjej som trots allt tog sig igenom sina stormiga tonår. Vi får följa Eileen från tretton till sjutton års ålder, genom sin omtumlande metamorfos. En resa som navigerar i hur sorg och trauma kan sätta sina spår, om ensamheten och ilskan som tar över. Om att förlora sitt fotfäste, om kärlek, sex och nya oönskade familjemedlemmar.
Eileen är tretton år när hennes syster går bort i anorexia. Katastrofen skickar henne in i en tid av tuffa, nästan osannolikt brutala händelser. Hur tar vi oss genom det kaos som tonåren kan vara? Hur är det ens möjligt, hur orkar vi, och framför allt - hur påverkar det de människor vi blir? Med en stor portion svart humor beskriver Eileen sin familj, kompisar, och möjliga kärleksobjekt för publiken. Scouterna finns också med på ett hörn.
I HUSET DÄR JAG BOR
Nordiska blåsarkvintetten, F-klass, maj.
Har du någonsin funderat över vem som bor på femte våningen i huset? Har du undrat varför det luktar så gott på våning fyra? Vem som gråter på tvåan? Vilka som verkar ha så kul på festen på trean?
Med hjälp av sina olika instrument tar musikerna i Nordiska blåsarkvintetten med publiken på en spännande upptäktsfärd i hyreshuset.
PUPPAN
Riksteatern, åk 3, september.
Sommarlovet har just börjat och Puppan kan knappt bärga sig. De kommande veckorna ska hon och bästisen Vinge ägna dagarna åt att leka vid sitt hemliga gömsle och vakta äggen i det nedrasade fågelboet. När Vinge berättar att han fått plats på sommarkollot så ställs allt på ända och Puppan blir lämnad kvar ensam, utan någon plan. Samtidigt knakar och spänner det i hela kroppen och efter att vingar och spröt plötsligt slagit ut under en natt, så är ingenting sig likt. Som av en händelse vill nu den äldre och tuffare tjejen Cici ha Puppans uppmärksamhet. Puppan slits mellan att vara kvar i sitt gamla barn-jag och omgivningens förväntningar på vem hon borde vara nu. Kan hon fortsätta att vara samma inuti, fastän det känns som att hela kroppen exploderar - eller måste hela hon bli någon helt ny?
Puppan är en nyskriven klassrumsföreställning om att vara trogen sig själv och samtidigt våga sträcka sig ut. Vad händer med inuti:et när utanpå:et ändras?
HOMAN
Riksteatern, åk 8 september.
En rolig och absurd cirkusföreställning med ordning och kaos!
HOMOTION
HOMADE
HOMAN
HOMO
HOW
HO
H
H O M A N - A reference to human? A reference to home? To men?
Eller kanske inte riktigt hem. inte heller människa. Inte man. Inte helt vad du föreställer dig och Inte riktigt vad du känner igen. När dina ögon sluts stannar en bild av det fysiska kvar på näthinnan. Ljuset smälter samman med det mörka och det imaginära med det fysiska. Är det kanske just i detta ögonblick som föreställningen äger rum?
VAD HÄNDER EGENTLIGEN I NORDISKA KAMMARORKESTERN?
Nordiska Kammarorkestern, F-klass, hela terminen.
Eleverna träffar först producenten som berättar om vad en orkester är. De får lära sig de olika instrumenten – och vad en konsert är för något. Sedan är det dags att gå in i konsertsalen och möta musikerna och deras instrument. Besöket avslutas med att eleverna lyssnar en liten stund när hela orkestern spelar.
MARAN
Teater Västernorrland, åk 5, oktober.
Detta är skräckpjäsen om vad som händer när ett ondskefullt väsen vandrar in i skogen och in i en liten ort i Väsernorrland. Det som börjar som roliga lekar i en magisk värld utcecklas till ett skräckscenario när Maran tar sig in i Meffe, Carli och Yan-Yans rollspel. Snart har hon lagt beslag på deras drömmar och och försatt skolans alla elever i ett zombieliknande tillstånd som de vuxna inte rår på.
Föreställningen har tagits fram i samarbete med åk 5 på Fränstaskolan, Ånge, och tar upp frågor om verklighetsflykt, vänskap och framtidstro.
DEN FULA ANKUNGEN
Nordiska kammarorkestern, åk F-2, oktober.
En älskad saga ramas in av ny musik i en fantasifull familjeföreställning. Berättelsen handlar om utanförskap, grupptillhörighet och om vikten att våga vara sig själv. sagan har fått nyskriven musik och förvandlats till en interaktiv föreställning där publiken behövs för att hjälpa den lilla ankungen vidare i livet.
LÄNGTANSLAND
Teater Martin Mutter, åk 7-9, oktober
Längtansland är baserad på tankar, idéer och berättelser från högstadieelever på landsbygden och i staden, med utgångspunkt i frågor om vad de drömmer om och längtar efter, hur en ser på sin egen framtid, vilka värdering som styr och vilken betydelse uppväxtorten har för identiteten.
I pjäsen får vi möta sex ungdomar som bor i Järnbacken, ett litet samhälle som så många andra platser just nu drabbas av nerläggningar, främlingsfientlighet och utanförskap. Dessa ungdomar har alla olika sätt att uppfatta världen och det som nu håller på att ske på orten. De funderar, drömmer och längtar i denna högstadiepjäs om landsbygd och stad, om framtid och vägval, men också om existentiella spörsmål: varför lever vi och vad gör vi med den korta tid vi har tillsammans här på jorden?
Längtansland är en fiktiv berättelse om en högst verklig samtid.
FLICKOR SOM FÖRSVINNER
Riksteatern, åk 9, oktober.
En enda vänskap kan förändra allt. I den lilla bortglömda orten Vanstorp lever den femtonåriga Isa instängd bakom galler och taggtråd med sin överbeskyddande mamma. Det är ett fängelse – tills Ami en dag dyker upp. Hon drar Isa från mamman, ut i staden, in i förbjudna lekar. Det Ami mest av allt vill, är att de ska gå ner i mörkret på nattklubben Grottan. Dit släpps du bara in om du har rätt lösenord. Men ett dolt och dunkelt förflutet ligger begravt djupt därnere. Och det sägs, att vissa aldrig kommer ut igen.
ÅTERVINNINGSCENTRALEN
Teater Martin Mutter, åk 6 oktober.
Återvinningscentralen är en musikalisk komedi om sopsortering, klimatångest, civilkurage och omtanke som utspelar sig på just en återvinningscentral. Vi får träffa Ulrika och hennes kollegor Erika och Ulrik som arbetar där och varje dag möter olika typer av slängare och deras släng. Vissa besökare är arga, andra är rädda. Några tycker sopsortering är totalt meningslöst! Ibland händer det till och med att det slängs så farliga föremål att nationella bombgruppen måste kallas in.
Ulrika brinner för miljön, men det är slitsamt att få andra att slänga rätt och att bry sig. Hur ska Ulrika orka behålla hoppet om en hållbar framtid när hon stöter på så mycket okunnighet, axelryckningar och miljöförstöring? Följ Ulrika i hennes kamp och strävan om en bättre miljö och en hoppfull framtid.
I HUSET DÄR JAG BOR
Nordiska blåsarkvintetten, F-klass, oktober.
Har du någonsin funderat över vem som bor på femte våningen i huset? Har du undrat varför det luktar så gott på våning fyra? Vem som gråter på tvåan? Vilka som verkar ha så kul på festen på trean?
Med hjälp av sina olika instrument tar musikerna i Nordiska blåsarkvintetten med publiken på en spännande upptäktsfärd i hyreshuset.
PLUPP
Estrad Norr, åk 3 oktober.
Plupp är en liten figur med blått hår som bor på fjället. Hen är egentligen osynlig för oss människor, förutom för dem som tror på att hen finns. I författarinnan Inga Borgs värld är Plupp synlig som det blå man kan se som en skiftning över den smältande snön på fjället om våren. Hen kan vara synlig på hösten, när löven skiftar i gult och orange och höststormarna får fjällbjörkarna att svaja. Då är det nämligen Plupps halsduk som syns som ett löv.
Plupp möter många äventyr tillsammans med sina båda vänner Slamma (lämmeln) och Tjeske (hermelinen) i denna dramatiserade föreställning av Inga Borgs barnböcker. Ett samarbete mellan Åarjelhsaemien Teatere (Mo i Rana) och Estrad Norr.
ATT GÖRA EN ELD
Teater de vill, åk 2, november.
Världens tråkigaste kväll med gammelmormor förvandlas till ett hisnande äventyr där gammelmormor och Liam måste samarbeta och lära av varandra.
Vilken skräck! Att som 9-åring tvingas tillbringa en hel kväll på äldreboendet med mormors mamma som barnvakt. På en plats där absolut inget barnanpassat finns att göra. Där allt skriker gammalt och luktar kålpudding. Vad ska en liten pojke och en gammal tant som knappt känner igen varandra och som inte har ett enda gemensamt intresse sysselsätta sig med? Klockan tickar långsamt, de gamla möblerna knarrar. Inte ens favoritdatorspelet känns kul. Speciellt inte när gammelmormor hela tiden lägger sig i, ifrågasätter och försöker göra sig lustig. Så plötsligt förändras allt. Datorspelet får liv. Taket blir stjärnhimmel, rummet dunkel vildmark och vårdbiträdet en ”brains-törstande” zombie. De båda kastas in i ett vindlande äventyr, helt utlämnade till varandra…
Ett actionfyllt relationsdrama om att hitta gemensamma beröringspunkter och att mötas över generationsgränser. Det är en humoristisk, ömsint, spännande och ibland lite läskig föreställning berättad med mycket värme. Tematiken ges extra aktualitet i skuggan av pandemiårens krav på isolering och besöksförbud. Här väcks också frågor om ett samhälle som kanske behöver ställa om. Där det börjar bli viktigt att återbruka, läka och reparera. Där det inte längre går att bara slita, slänga och konsumera. Där kunskaper som gått förlorade, men som fortfarande finns i minnet hos de allra äldsta, efterfrågas på nytt.
EVENT
EVERLASTING - A NEW LOVE
Norrdans, åk 7-9, november.
Repetitiva cykler, minskande och expanderande skalor och rytmisk manipulation bidrar till känslan av att tiden rör sig i en helt annan hastighet i dansverket Event. Koreografen James Batchelor bjuder in publiken till att tillsammans sakta ner och vägledas in i ett tillstånd av sensorisk känslighet och upptäcktsfärd. Upplevelsen är en kollektiv meditation, där en osynlig arkitektur avslöjas för att skapa nya kopplingar och paralleller till publikens egna referenspunkter. En värld i förändring som utforskar rörelse som social lek.
I ett innerligt intresse för dans som en poetisk och absurd handling av iver till det som är pågående uppstår koreografin Everlasting – a new love. En ständigt improviserad ström av rörelser, ord och ljud aldrig stannar upp. Medan vi befinner oss mitt i en oundviklig, ständigt ökande och ostoppbar förändring, vad är det som består och vad håller vi fast vid? Everlasting – a new love omfamnar de existentiella men samtidigt grundläggande frågorna i livet, och använder dansen till att ställa frågor: Vart går vi, vart står vi, i relation till vem och vad och när? När vi brottas med det som inte kan göras om eller göras ogjort, hur kan vi då med precision och passion ägna oss åt det som istället kan bli? Tid, plats och öde möter begär, minne och handling.
ENIGMA
Christina Tingskog dans, åk 4, november.
En gåtfull, fartfylld, humoristisk dansföreställning om koder, gåtor och mystiska spår, med 40-talsstuk. Fyra dansare kodar och avkodar, döljer och avslöjar, försöker förstå varandra och omvärlden. Det blir förvirrat och fantastiskt om vart annat.
GRÄNSEN
Teater Kung och Drottning, 5 åringar, november
Ett tjockt rött streck har målats längst bort på gården där Nono bor. Där går gränsen. Det kliar i hela kroppen när Nono tänker på det där röda strecket. Det är förbjudet att gå över den röda gränsen men vad betyder egentligen förbjudet? Är det samma sak som farligt? Och gills det om man sträcker sig bara lite, lite över gränsen? Nono måste få veta!
DOTTY GÅR OCH LÄGGER SIG (INTE)
Halo Dance Art – Elin Kristoffersson, åk 1, november.
Det är dags att sova. Dotty stöter på bekymmer. Hur tar man egentligen på sig en pyjamas? Och alla husdjur som ska nattas... Och varför ska man ens sova när man inte är trött? Hellre sysselsätta sig med fingerdans till galoppmusik...
Med sina galanta blusar och fräsiga brillor är Dotty här igen för att utföra stordåd. I sin loop-maskin skapar hon ljudlandskap av vardagsljud och det mesta hon gör blir en knasig dans.
Skånes dansteater - Dansplaneten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Öronöppnaren - vad är musik? Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Ett samarbete mellan Sundsvalls Kulturskola, Sveriges radio och Musik Västernorrland.
Kontakt
Linda Lindström
Skolkulturansvarig
-
Telefon:
-
E-post:
Johanna Strömblad
Administratör, Webbredaktör
-
Telefon:
-
E-post:
-
Öppettider:
Nås säkrast 8.30-15.00